Löpningsbloggen

Löpningsbloggen

Här samlar jag in information, tips och tricks för löpare! Det kan vara svårt att sätta igång med att börja springa. Är det verkligen bara att dra på sig skorna och bege sig ut? I stort sett är det faktiskt det. Har du bara motivationen att börja, så kommer resten av sig självt.
Text för knapp i sidhuvud:Läs VidareLäs Vidare

Hem

Löpning är en motionsform som kan passa de allra flesta, så länge man är frisk och kry. Det går att anpassa löpträning till din egen förmåga och successivt öka så att du blir bättre. Om du inte tidigare tränat löpning, men funderar på att börja, så är det en god idé att investera i ett par bra skor. Se även till att du ser över om du har behov av vissa skydd, för att förebygga skador, som löparknä eller stukningar.

Kom igång med löpträning

Det kan vara svårt att sätta igång med att börja springa. Är det verkligen bara att dra på sig skorna och bege sig ut? I stort sett är det faktiskt det. Har du bara motivationen att börja, så kommer resten av sig självt. Löpning passar de allra flesta och du kan starta på ett lugnt sätt och öka till det högintensiva. Börja till exempel med promenader där du då och då joggar vissa sträckor. Sedan kan du utöka till att bara jogga och sedan öka ännu mer. Hur du motiverar dig för att komma ut kan se ut på olika sätt. Att bara kliva utanför dörren är ett bra första steg. Ju mer du bygger upp konditionen ju mer behov kommer du att ha av att löpträna. Kanske du satt ett mål att vara med på ett Marathon? Eller så springer du bara för att bli av med överskottsenergi. Se till att underhålla din kondition, då den snabbt kan gå ner igen om du slutar upp med din träning.

Börja försiktigt och öka sedan successivt din träning. Då håller du motivationen igång samt att du inte riskerar att skada dig.

Många bra fördelar med att träna löpning

När det kommer till löpträning så finns det en mängd bra fördelar med att man gör det. Du kommer må bättre och det både fysiskt och psykiskt. Din kropp mår alltså bra att av komma ut och springa samt att din hjärna även den mår bra av det. Löpträning minskar även risken för att få hjärt- och kärlsjukdomar. Sedan sägs det att det även förlänger livet! Andra fördelar är att du kommer ut, du får friskt luft och du kan se dig omkring medan du springer.

Gör din löpträning lättare

Om du har svårt att hitta motivationen till att komma ut och springa, så finns det en del saker att göra för att underlätta för dig själv. Att komma ut regelbundet är en bra grej, det blir då som ett sig att springa. Sedan är det inte fel att göra din träning roligare. Det gäller inte bara löpning utan all sorts motion. Du kan ha med en vän, eller lyssna på musik, ljudböcker med mera. Se även till att du väljer olika rundor att springa på.  Du får då se olika omgivningar samt att det är bra för dina fötter och ben att springa på olika sorters underlag. Du kan även ha ett långsiktigt mål med din träning. Kanske en tävling eller slå vissa tider på egen hand.

Senaste nytt