Undvik skador när du löptränar

Löpträning kan leda till skador, som du inte vill ha. Det kan vara allt från löparknä till hälsporre till att du skadar höfter rygg eller andra viktiga kroppsdelar. Dock är löpning just en sport som drabbas av få skador. Ett bra tips är att använda sig av olika skydd, som förebygger vissa skador. Knäskador är inte ovanligt, så ett knäskydd kan vara bra att ha.

Tips för att undvika skador

Det finns en regel, som kallas för tio procents regeln. Denna regel säger att du bör endast öka din träning med max 10% per vecka. Du bör alltså successivt öka din träning och inte börja med högintensivt. Om du har ett träningsprogram så se till att variera den och var inte en slav under den. Mår du inte bra, så hoppa över träningen även om programmet säger att det är dags.

En annan bra sak att tänka på är att byta skor ibland samt gärna ha skoinlägg. Du bör ha två till tre olika par med träningsskor. Byter du mellan dem så varierar du dina steg.

Använd olika typer av skydd nämnde vi i början och det är dels under träning men även före och efter. Det kan vara i förebyggande syfte eller om du känner av att du har ont.

Något annat du ska variera, inte bara skor, är det underlag du springer på. Dels för att det är trist att alltid springa samma runda, men även för att fötter, ben, knän med mera mår bra av att springa på olika sorters underlag.

Undvika skador på fler sätt

Utöver att löpträna så bör du även träna på andra sätt. Bra exempel är styrketräning, så att du får starkare muskler, samt en bättre hållning. Gör även olika hoppövningar, som mångstegshopp, enstegshopp med mera. Du bör även se över att du löptränar på en bekväm nivå. Springer du alltid snabbaste du kan så blir det snabbt jobbigt samt att du lättare kan skada dig. Det är även viktigt att vila och återhämta sig, så lägg in vila i ditt träningsschema!