Värm upp på bäst sätt

Uppvärmning är viktigt oavsett vad det är man ska träna för något. Det gör att du får upp temperaturen och får igång din kropp. Det gör att blodet och vävnadsvätskorna flyter lättare som i sin tur leder till att näringsämnen och syre överförs till musklerna snabbare. Det förebygger även skador.

Värma upp ordentligt är alltså en förutsättning för att du ska kunna få ut max prestation på träning eller på tävling. Börja uppvärmningen genom att arbeta igenom de stora muskelgrupperna och avsluta med specifika övningar för muskler och leder som är anpassade för det som träningen kräver.

Ett intervallpass kan börjas med att du joggar i 10–15 minuter i lugn nivå, utan att du börjar svettas. Sedan kan du göra en lättare stretching, för att töja vader, lår och ljumskar.

Du kan göra några övningar så som höga knän, även kallad skipping, eller hälkick som är att du sparkar bakåt med fötterna i baken. Sedan kan du göra tre till fyra stegringslopp på 60 till 100 meter och tänka på tekniken.

läs om 10 andra bra uppvärmingsövningar här. 

Efter träningen

Efter avslutat träningspass är det viktigt att göra det som kallas för att jogga ner. Du bör alltså avsluta ett högintensivt löpningspass med att jobba lugnt i 5–10 minuter. Då kommer mjölksyran försvinna snabbare ur musklerna. Det gör även så att slaggprodukter försvinner och underlättar återhämtningen. En annan viktig sak att göra när du har avslutat din löpträning, det är att du ska stretcha och det ordentligt. Detta gör du för att återställa muskellängden. Det är nämligen så att när du jobbar på med löpning så drar sig musklerna samman. Tänk även på att du efter ett träningspass återhämtar energi i form av något snabbat att äta, som en banan, eller en energidryck. Sedan när du kommer hem, se till att äta en lagad måltid. Även det hjälper till med återhämtningen.